Együttműködési Megállapodás a MÁV-nál

Együttműködési megállapodás született a MÁV Zrt munkavállalóinak egyes foglalkoztatási kérdéseiről és a munkaügyi kapcsolatokról.

Hatalmas minimálbér-emelésre készülhet a kormány?

Egy költségvetési törvényhez benyújtott módosító javaslat indoklása alapján joggal feltételezhetjük, hogy a kormány valami igazán nagy dologra készül a jövő évi minimálbért illetően.

Gaskó István: Ez egy hazug világ

felfüggesztve
Több mint két évtized után hagyta ott a szakszervezeti világot. Részint saját elhatározásból, részben azért, mert a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöki posztjára – derült égből villámcsapásként – tavaly nem választották újra. A tanulság? Gaskó István szerint „a szakszervezeti mozgalomban a hazudozás a napi megélhetés eszköze”. Ő pedig az Auditól a százezres éttermi számlákon át a munka törvénykönyvéről szóló megállapodásig mindent ma is ugyanúgy csinálna. És baloldali embernek tartja magát.

Megdöbbentő körülmények között dolgoznak a vasutasok – fotók

A vasutasok érdekképviseleti szervezete június 9-éig adott határidőt a MÁV vezetésének, hogy megkezdődjenek az érdemi tárgyalások. Az atv.hu szerkesztőségének eljuttatott közleményükben azt írják: változást, megbecsülést, elismerést, valamint a létszámhiány, az alacsony bérek és a rossz körülmények miatt eluralkodott általános krízis felszámolását követelik a vasút vezetőitől.

„170 éves a magyar vasút!” - pályázat

Még egy héten át, azaz május 25-ig várja a MÁV-csoport a hazai vasúttörténet egy-egy jelenetét ábrázoló grafikák beérkezését, a 170 éves a magyar vasút! című mozdonygrafikai pályázatra. A szakmai zsűri által legjobbnak ítélt alkotás felhasználásával készülő óriásmatrica egy éven át a MÁV-csoport egyik, a mindennapi forgalomban részt vevő TRAXX mozdonyát díszíti majd.

korkedvezm??nyes nyugd?­j

podcast

Belépés

Elfelejtett jelszó


Regisztráció

 

Keresés

Az elővárosi vasút fejlesztésében találja meg a számítását a MÁV-Start

2016. 01. 18.

Nem számít sztrájkra a következő hónapokban Csépke András, mint ahogy arra sem, hogy magyar mozdonyvezetők nagy számban dolgoznak majd az osztrák vasútnál. A MÁV-Start vezérigazgatója azt mondta, ha a bevezetik a fővárosban a dugódíjat, az jelentős forgalomnövekedést hozhat az elővárosi vasutaknál.

A bécsi Hauptbahnhofra adott hatásos magyar válasz a vezérigazgató szerint a Délit vagy a Kelenföldit a Nyugati pályaudvarral összekötő vasúti alagút és az így létrejövő budapesti főpályaudvar lenne.– 

- Sztrájkkal fenyegetnek a szakszervezetek a bértárgyalások folyamán. Visszatérhet a 2006–-2008-as munkabeszüntetések korszaka?–
- Nincs sztrájkhangulat a MÁV-Startnál, és megítélésem szerint okuk sincs a szakszervezeteknek sztrájkolni. A MÁV-Start sem az a cég, amely 2006-ban volt, a jogi környezet is megváltozott. Nem számítok munkabeszüntetésre.– 

- Abban lehet igazuk a szakszervezeteknek, hogy az alacsony bérek hozzájárulnak a munkaerő elvándorlásához. Állítólag az osztrák vasutaknál ma is sok magyar mozdonyvezető dolgozik.–
- A magasabb bér elszívóereje természetesen nálunk is tapasztalható, de a mozdonyvezetőkkel kapcsolatban az a helyzet, hogy ha dolgoznak is magyarok nyugati vasúttársaságnál, ők nem tőlünk mentek el. Komoly képzéseken kell átesniük azoknak, akik mondjuk az ÖBB-nél akarnak dolgozni, ami időben is, pénzben is nagy akadályt jelent, és akkor a magas szintű nyelvtudásról még nem beszéltem. Másfelől a mi mozdonyvezetőinknek nem kell külföldre menniük, ha munkaadót akarnak változtatni: a magánvasutak évek óta komoly elszívóhatást gyakorolnak rájuk. Éppen ezért elég magas a jövedelmük is. Inkább a jegyvizsgálóink keresnek munkát Nyugat-Európában, de ők sem a szakmájukban helyezkednek el.– 

- Ezeket az állásokat hirdetik az elővárosi vonatok utastájékoztató tábláin? Már ekkora lenne a baj?–
- Először is hadd mondjam el, hogy ez a nálunk még új módszer más országok vasúttársaságainál már bevált gyakorlat. A vonatokon elhangzó álláshirdetés hatásosságát mutatja, hogy már több mint 800 önéletrajz érkezett, és azért nem olyan vészes a munkaerőhiány. A körülbelül kilencezres mozdonyvezetői, jegyvizsgálói és karbantartói létszámból1 50-150 mozdonyvezető és jegyvizsgáló hiányzik. Jelenleg 130 mozdonyvezető-gyakornok képzése zajlik. A jegyvizsgálóknál valóban nagyobb a fluktuáció, de ennek részben az az oka, hogy ez kifejezetten nehéz munka. Minden héten ér egy-egy munkatársunkat szóbeli vagy tettleges támadás. Ezért erősítjük a fedélzeti jelenlétet, ha két-két jegyvizsgáló jut egy vonatra, nagyobb biztonságban vannak. Ami a karbantartó szakmunkásokat illeti, valóban tapasztalható elöregedés. Ennek ellensúlyozására tanulói szerződéseket kötünk a képzőintézetekkel.– 

- Sok a panasz az ősszel átadott esztergomi vonallal kapcsolatban. Nagy a zsúfoltság, kimaradnak járatok, hosszú a menetidő. Mi ennek az oka, és mikor lesz jobb?–
- Minden elővárosi vonalra igaz, hogy a csúcsidőszakban hatalmas az igény, más napszakokban lényegesen kisebb. Ezt a csúcsigényt nem könnyű kiszolgálni, például az esztergomi vonalon ilyenkor a kevésbé kényelmes ingavonatokat kell bevetnünk a Desiro motorvonatok helyett. Lehet, hogy más kényelmetlenségekkel együtt, ami a műszaki átadás elhúzódásából származott, úgy tűnik, a 2-es vonal nincs rendben, de az adataink mást mutatnak. Az utasok száma már 30 százalékkal meghaladja a felújítás előttit, és a menetrendszerűség bőven 90 százalék fölötti. Persze jobb lett volna, ha a villamosítás elkészül a felújítás végéig, mert akkor már FLIRT vonatok járnának, amelyek gyorsabbak és üzembiztosabbak a Desiróknál. Jövőre, ha villamosított lesz a vonal, lényegesen rövidül a menetidő, és nem tartok elképzelhetetlennek akár 100 százalékos utasszámbővülést sem.

Az interjú tovább olvasható a magyaridok.hu oldalon!

 



 

Hozzászólások 0 hozzászólás

 

 

Szólj hozzá!!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

 

Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szövetség

VDSzSz

1146 Budapest

Ajtósi Dürer sor 27/A.

Telefon: (1) 351-1111

Vasúti: 01+13-29

E-mail: