Együttműködési Megállapodás a MÁV-nál

Együttműködési megállapodás született a MÁV Zrt munkavállalóinak egyes foglalkoztatási kérdéseiről és a munkaügyi kapcsolatokról.

Hatalmas minimálbér-emelésre készülhet a kormány?

Egy költségvetési törvényhez benyújtott módosító javaslat indoklása alapján joggal feltételezhetjük, hogy a kormány valami igazán nagy dologra készül a jövő évi minimálbért illetően.

Gaskó István: Ez egy hazug világ

felfüggesztve
Több mint két évtized után hagyta ott a szakszervezeti világot. Részint saját elhatározásból, részben azért, mert a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöki posztjára – derült égből villámcsapásként – tavaly nem választották újra. A tanulság? Gaskó István szerint „a szakszervezeti mozgalomban a hazudozás a napi megélhetés eszköze”. Ő pedig az Auditól a százezres éttermi számlákon át a munka törvénykönyvéről szóló megállapodásig mindent ma is ugyanúgy csinálna. És baloldali embernek tartja magát.

Megdöbbentő körülmények között dolgoznak a vasutasok – fotók

A vasutasok érdekképviseleti szervezete június 9-éig adott határidőt a MÁV vezetésének, hogy megkezdődjenek az érdemi tárgyalások. Az atv.hu szerkesztőségének eljuttatott közleményükben azt írják: változást, megbecsülést, elismerést, valamint a létszámhiány, az alacsony bérek és a rossz körülmények miatt eluralkodott általános krízis felszámolását követelik a vasút vezetőitől.

„170 éves a magyar vasút!” - pályázat

Még egy héten át, azaz május 25-ig várja a MÁV-csoport a hazai vasúttörténet egy-egy jelenetét ábrázoló grafikák beérkezését, a 170 éves a magyar vasút! című mozdonygrafikai pályázatra. A szakmai zsűri által legjobbnak ítélt alkotás felhasználásával készülő óriásmatrica egy éven át a MÁV-csoport egyik, a mindennapi forgalomban részt vevő TRAXX mozdonyát díszíti majd.

korkedvezm??nyes nyugd?­j

podcast

Belépés

Elfelejtett jelszó


Regisztráció

 

Keresés

Korkedvezményes nyugdíj: nem lehet kérdés!

2014. 12. 01.

korkedvezmeny_nem_lehet_kerdes

Mit jelent a korkedvezményes nyugdíj?

Általánosságban az igénylőre irányadó öregségi nyugdíjkorhatárhoz képest 2 évi korkedvezményben részesül az a férfi, aki legalább 10, és az a nő, aki legalább 8 éven át korkedvezményre jogosító munkakörben dolgozott, továbbá aki legalább 6 éven át 100kPa-nál nagyobb nyomású légtérben (üzemben) tevékenykedett. Ez a mérték férfiak esetében minden további 5, nők esetén 4, nagynyomású légtérben dolgozóknál pedig 3 évenként további 1 évvel emelkedik.

Miért demonstrálunk?

December 3-án is tüntetünk azért, hogy a gépkísérők, hálókocsi kalauzok, jegyvizsgálók, vezető jegyvizsgálók, kocsimesterek, kocsirendezők, mozdonyvezetők, sarusok, szolgáltatás-ellenőrök, tolatásvezetők, vezető jegyvizsgálók (jegyvizsgálók), vizsgáló főkalauzok korkedvezményes nyugdíja megmaradjon. És demonstrálunk azért, hogy a jövőben többek között a kocsivizsgálók, pályamunkások, raktárnokok is megkapják.

Erre viszont csak akkor kerülhetne sor, ha a korkedvezményes nyugdíj intézménye megkapná a Vasutas Szakszervezetek Szövetsége (VASZ) által is követelt kétéves haladékot, és nem szűnne meg az idei év végén. Ez idő alatt teljesen át kellene dolgozni a nyugdíjtörvény végrehajtásáról kiadott 168/1997. (X. 6.) Kormányrendelet 1. számú mellékletét - ez tételesen tartalmazza a korkedvezményre jogosító munkaköröket. Ebben jelenleg sok olyan munkakör is szerepel, amelyek fölött igencsak eljárt az idő: jópár munkakörben ma már senki nem dolgozik Magyarországon.

A LIGA Szakszervezetek a VASZ és az MTSZSZ által is támogatott november 21-i demonstrációja előtt egy nappal Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a korkedvezményes nyugdíjak ügyében sem tudott biztosat mondani, de elhangzott, hogy alapvetően nem látja akadályát a rendszer újbóli meghosszabbításának.

Ennek mond ellent a szintén Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által benyújtott törvényjavaslat („T/2141. számú törvényjavaslat Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról").

Eszerint ugyanis a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról szóló LXXX törvényből kigyomlálnának minden korkedvezményre vonatkozó utalást (ld. fenti kép). Ez nem hagy kétséget affelől, hogy a törvényjavaslat előterjesztője nem számol a korkedvezményes nyugdíj intézményének jövő évi meghosszabbításával.

Ráadásul még a munkáltatók is támogatják a korkedvezményes nyugdíj fenntartását. A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) Monitoring Bizottságának november 26-i ülésén a VKF munkavállalói és munkáltatói oldala megállapodott egymással: közösen kezdeményezik a korkedvezményes nyugdíj megszüntetésének elhalasztását, illetve azt, hogy mielőbb induljanak meg az átdolgozásával és továbbvitelével kapcsolatos tárgyalások a VKF-ben.

A nemzetgazdasági miniszter hozzáállása már csak azért sem érthető, mert 2007. január elsejétől a munkáltatók 13%-os többlet járulékfizetése alapozza meg a korkedvezményre való jogosultságot! Ami azt jelenti, hogy az ellátás a költségvetést (Nyugdíjbiztosítási Alap) nem terheli:

2014-es adatok alapján mintegy 10.141 fő részesült átlagosan 137.000 Ft-os ellátással és 58,8 év átlagéletkorral korkedvezményes nyugdíjellátásban. Ez folyó áron 1,4 Mrd Ft havi és 16,8 Mrd Ft éves direkt költséget jelent a költségvetésnek. 2013-as adatok alapján a befizetett korkedvezményes járulék összege közel 20 Mrd Ft volt, tehát a rendszer jelenleg többlettel működik.

Változatlan állománnyal számolva, a korkedvezményes rendszer a fenti adatok alapján összességében (3,2 év*10141 fő*137.000 Ft*12 hó) – (3,2 év * 20Mrd Ft megfizetett korkedvezményes járulék) = 10,6 Mrd Ft pozitív egyenleget jelent a költségvetésnek 3,2 évre; azaz évente 3,3Mrd Ft.

Az ellátás fejenkénti összege a 2012-es adatokhoz képest lényegében nem változott, és maradt 137.000Ft/fő/hó.

Akkor meg miért nem akarják megtartani a korkedvezményes nyugdíjat? Ne hagyd, hogy megrövidítsék a vasutasok életét! Találkozzunk december 3-án!


Letölthető dokumentumok:

 



 

Hozzászólások 0 hozzászólás

 

 

Szólj hozzá!!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

 

Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szövetség

VDSzSz

1146 Budapest

Ajtósi Dürer sor 27/A.

Telefon: (1) 351-1111

Vasúti: 01+13-29

E-mail: